Excursió muntanyenca a l'encletxa de Na Costitxa, Puigpunyent. Diumenge 26 d'octubre.
El proper diumenge 26 d’octubre tornarem a gaudir d’una ruta als voltants del poble de Puigpunyent, una de les nostres portes cap a la Serra de Tramuntana.
El nostre objectiu serà arribar a la imponent fesa o crui de na Costitxa, que s’obre a la mola amb el mateix nom.
Iniciarem la marxa pel camí de son Fortesa, que també és el camí vell d’Estellencs (el mateix que es segueix per anar a la Possessió de Sa Campaneta). A la dreta, despunta el puig de na Fàtima de 472 m d’alçada, que si recordau, cada vespre de Sant Joan se passeja per allà el bou que coneix la porta del tresor de la princesa Fàtima, filla del valí Abu-Yahya, el darrer governant de la Mallorca musulmana.
Passarem per davant la Possessió de Son Fortesa i iniciarem el camí de pujada que ens permetrà arribar a les cases de Muntanya, passant primer per la Teulera Vella. Entre la teulera i les cases, just a la vorera del camí, cau el sobrant de l’aigua de la font de s’Albelló. L’aigua que s’aprofitava i que corria per la síquia que hem vist en el camí fins el gran safareig de Son Fortesa.
Passades les Cases de Muntanya, ens desviarem del camí per veure el Corral de Ses Cabres, una balma tancada per una paret seca molt ben construïda i aixecada i amb portell.
Reprendrem de nou el camí que ens durà a la Coma de Ses Someres. En pocs minuts arribarem al crui de Na Costitxa, el que el geòlegs denominen “diàclasi”. Un crui, una encletxa, o una fractura de roques sense desplaçament de les mateixes. En aquest cas de poc més de 100 metres de longitud, situada al costat est de la mola, a la balconada que penja damunt el comellar i torrentera de ses Someres.
Després de gaudir d’aquest espectacle de la natura anirem baixant tira a tira cap a Puigpunyent, primer per tiranys de muntanya i després per les carreteres de la urbanització de Son Net.


Data
26/10/2025
Dificultat
Mitjana
Consells
Portar berenar, aigua.
Portar xubasquero.
Portar obligatòriament sabata de muntanya.
Si necessites material, roba o calçat pots consultar la web de la botiga PassaPassa o visitar la nostra botiga del Secar de la Real.
Cost
Socis (bono i quota) : 5 € – No socis: 10€
+
Assegurança (no federats) 3€
Durada
5 h.
Lloc de trobada ruta
Pavelló esportiu del Secar a les 8:30h per fer cotxades
Aparcament de darrera l’ajuntament de Puigpunyent a les 9h.
(enllaç Google Maps)